TAJUK 1
|
SEJARAH PERKEMBANGAN LINGUISTIK
|
SINOPSIS
Tajuk ini
membincangkan tentang sejarah perkembangan ilmu linguistik yang bermula pada
tahun 500 SM hingga ke zaman moden. Sejarah pengkajian ilmu linguistik bermula
pada zaman Yunani, zaman Iskandariah, zaman Rom, zaman pertengahan, zaman
Peralihan (Renaissance), zaman Arab, zaman India, zaman Linguitik perbandingan
dan zaman linguistik moden.
HASIL PEMBELAJARAN
(i) Menyusur galur sejarah perkembangan ilmu linguistik.
(ii) Menghuraikan sejarah ilmu linguistik zaman
Yunani, Iskandariah,
Rom, Arab, India hingga zaman moden
abad ke-20.
1.0
KANDUNGAN ISI
Tahukah
anda bila kajian bahasa bermula? Berdasarkan catatan awal sejarah ilmu
linguistik, kajian tentang bahasa telah berlaku seawal 800 tahun sebelum masihi
yang berlaku di India. Walau bagaimanapun titik permulaan kajian ilmu
linguistik dipercayai berlaku pada zaman Yunani. Hal ini ada kaitannya dengan
penemuan kegiatan kajian orang-orang India yang didasarkan kepada hasil kajian
Panini telah diwartakan pada abad ke-17. Kehebatan orang Yunani dalam kajian
bahasa adalah berdasarkan bukti dalam
bentuk catatan yang dikaji pada zaman linguistik yang bermula di Eropah.
1.1 Zaman
Yunani, Zaman Iskandariah, Zaman Rom
Dalam
sejarah ilmu linguistik, golongan pertama yang bergiat dalam bidang pengkajian
bahasa ialah orang-orang Yunani. Tamadun Yunani merupakan satu tamadun terawal yang wujud di atas muka bumi ini. Kehebatan tamadun ini merangkumi
semua aspek seperti bahasa, ekonomi, budaya dan politik. Kegiatan dalam
pengkajian bahasa bermula kira-kira 500 tahun sebelum masihi. Disebabkan
seluruh kehidupan mereka dibendung oleh falsafah, maka kajian mereka tentang
bahasa banyak dipengaruhi oleh pemikiran yang berbentuk falsafah. Falsafah
bahasa bermula pada zaman pra-Socrates, iaitu pada abad ke-6 sebelum masihi. Falsafah
Bahasa merupakan satu teras kepada bermulanya satu falsafah yang menjadi
pegangan dan kekuatan masyarakat ketika itu.
Untuk
pengetahuan anda, tokoh hebat dalam pengkajian bahasa pada zaman Yunani ialah
Plato dan Aristotle, iaitu murid Plato. Plato (427 – 347) merupakan ahli
falsafah pertama yang mengenal pasti dan menyelidik bahasa sebagai suatu
masalah dan persoalan melalui karyanya yang berbentuk dialog, iaitu Cratylus. Dialog Cratylus telah
mencetuskan kontroversi berabad-abad lamanya, iaitu antara kumpulan analogis
yang mempercayai bahawa bahasa bersifat alamiah, nalar dan logis dengan
kumpulan anomalis yang berpegang kepada kepercayaan bahawa bahasa tidak nalar
sepenuhnya. Plato telah menimbulkan persoalan adakah ketepatan sesuatu nama
berasaskan tabii dan realiti atau konvensyen, iaitu berdasarkan persetujuan
masyarakat. Beliau juga menyelidik tentang tatabahasa yang membezakan antara
kata nama dengan kata kerja. Plato telah meletakkan fungsi kata nama sebagai
subjek kepada predikat dan kata kerja sebagai penerangan kepada perbuatan.
Ilmu
linguistik terus berkembang pada zaman Aristotle tahun 384 – 322 sebelum masihi
dengan menambah satu lagi pembahagian dalam tatabahasa, iaitu kata penghubung.
Beliau memperkembang dan memperdalam pemikiran tentang falsafah bahasa yang
diasaskan oleh Plato. Aristotle merupakan sarjana yang mula-mula mengakui tentang adanya sistem
kala atau tense dalam bahasa Yunani.
Gagasan lain yang dikembangkan oleh Aristotle ialah fungsi bahasa sebagai alat,
khususnya untuk retorik dan puisi. Beliau menganggap bahawa bahasa itu sebagai
suatu juzuk dunia, tetap dan dapat diperoleh dalam tulisan yang menjadi subjek
tatabahasa dan sebagai cara menunjukkan apa-apa sahaja yang ada di dunia yang
menjadi subjek logika.
Secara
umumnya, anda dapati bahawa kajian mengenai bahasa pada era Yunani lebih
tertumpu kepada tatabahasa. Namun demikian, kaedah kajian mereka lebih bercorak
logik dan bukannya saintifik.
Kita
telah selesai membincangkan tentang sejarah perkembangan linguistik zaman
Yunani. Sekarang kita beralih pula kepada Zaman Iskandariah. Zaman ini bermula
pada abad ketiga tahun masihi. Sebagai sebuah tanah jajahan Yunani, Iskandariah
menjadi pusat perkembangan kesusasteraan dan linguistik tamadun Yunani, namun
penumpuan bahasa pada waktu ini lebih kepada aspek lisan, iaitu pertuturan.
Mereka turut mengkaji sistem fonetik dan membahagikan perkataan kepada adverb, participal, ganti nama dan kata depan.
Para sarjana turut memperkenalkan bidang
sintaksis, iaitu ayat yang merupakan satu unit deskriptif yang terdiri daripada
turutan-turutan perkataan yang mempunyai makna.
Sekarang
kita akan membincangkan sejarah perkembangan linguistik zaman Rom. Orang Rom
telah mengambil alih bidang bahasa setelah tamadun Yunani runtuh. Tahukah anda
bahawa mereka mengambil ilmu bahasa Yunani dan membuat kajian dalam bahasa
Latin. Jika dikaji perkembangan bahasa pada zaman ini lebih kepada perubahan
sistem bahasa daripada tamadun Yunani kepada bahasa Latin. Mereka kurang
menyumbang kepada perkembangan ilmu
baharu berkenaan bahasa. Walau bagaimanapun sumbangan mereka amat penting
kerana hasil tulisan mereka menjadi rujukan kepada semua pengkaji bahasa
selepas zaman itu.
1.2 Zaman
Pertengahan, Zaman Arab, Zaman India
Sekarang
kita akan membincangkan sejarah perkembangan linguistik zaman pertengahan yang
dikenali juga sebagai zaman Renaissance. Pada era ini ahli bahasa mula meneroka
bahasa termasuk tatabahasa vernakular. Para pengkaji pada zaman ini menggunakan
ilmu bahasa sebagai satu elemen untuk mengukur kualiti sesuatu bahasa. Anggapan
mereka bahawa hasil tulisan itu baik sekiranya bahasa dan hasil tulisan itu
tepat dan kurang kesalahan tatabahasa. Bahasa pada era ini masih kekal kepada
fungsi kesusasateraan.
Anda
harus ingat bahawa pada era ini juga teori sebab musabab, kelainan logika dalam
bahasa dan hubungan antara bahasa mula berkembang. Golongan zaman pertengahan
ini menolak bahasa luar atau bahasa pinjaman. Mereka juga dapat mengesan
hubungan satu bahasa dengan bahasa lain terutama bahasa Inggeris.
Sekarang
mari kita bincangikan pula perkembangan linguistik zaman Arab. Pada zaman ini
bahasa berkembang pesat di Baghdad sebagai sebuah pusat ilmu di dunia. Hal ini
disebabkan Eropah mengalami zaman gelap. Kebanyakan ahli fikir yang lahir pada
zaman ini ialah sarjana Islam yang sentiasa mendapat sokongan daripada pemimpin
mereka. Kajian mereka tertumpu kepada sumber al-Qur’an dan hasilnya
perkembangan ilmu fonetik semakin pesat dan hampir menjadi sempurna serta
terciptanya kamus lengkap untuk dijadikan bahan rujukan.
Perbincangan
seterusnya ialah sejarah perkembangan linguistik zaman India. Pada era ini
bahasa Sanskrit digunakan dengan meluas dan memberikan kesan besar kepada ilmu
linguistik. Bahan kajian turut berubah daripada tradisi bahasa Inggeris kepada
kitab Rig-Veda. Kajian mereka lebih baik daripada Yunani dari aspek fonetik,
morfologi dan sintaksis.
Tahukah
anda bahawa sumbangan terpenting ahli-ahli bahasa zaman ini ialah kejayaan
mereka membawa pembaharuan dalam ilmu bahasa dan mula mengkaji bahasa secara
saintifik. Tamadun ini turut mengiktiraf bahawa bahasa berasal daripada satu
bahasa yang sama. Hal ini dapat dibuktikan melalui kajian, hampir semua bahasa
memiliki perkataan yang hampir sama dan maksud perkataan juga hampir sama.
1.3 Zaman Linguistik Bandingan dan Linguistik
Moden
Untuk
pengetahuan anda, zaman ini dikatakan sebagai permulaan kepada linguistik
moden, iaitu sekitar abad ke-19. Bidang bahasa mula berkembang dengan wujudnya
bidang baharu, iaitu antropologi dan sosiologi. Pendekatan kajian bahasa
berdasarkan bukti nyata. Mereka turut mengkaji pertalian dan hubungan antara
satu bahasa dengan bahasa yang lain. Mereka mendapati bahawa hubungan bahasa
bukan melalui peminjaman atau kebetulan tetapi wujud daripada satu rumpun yang
sama.
Kesan
daripada kajian ini wujudnya rumpun-rumpun bahasa daripada semua bahasa di
dunia. Ahli bahasa zaman ini turut mengasingkan bahasa-bahasa di dunia kepada
tiga kelompok, iaitu bahasa berisolasi, berimbuhan dan bahasa berfleksi. Hukum
baharu mula wujud yang dikenali sebagai hukum R-G-L dan R-D-L.
Sebagai
mengakhiri perbincangan tajuk 1 ini, marilah sama-sama kita lihat sejarah
perkembangan linguistik zaman moden sekitar abad ke-20. Pengkajian ilmu bahasa
pada zaman ini lebih cenderung kepada linguistic deskriptif atau linguistik
huraian. Kajian pada era ini lebih sistematik dan menekankan kepada sinkronis
dan diakronis. Para pengkaji turut menelurkan satu teori baharu, iaitu bahasa
adalah baka dan satu fenomena sosial.
TUGASAN:
Buat
catatan nota dalam bentuk grafik tentang sejarah perkembangan linguistik sejak
sebelum masihi hingga ke zaman moden. Gunakan bahasa sendiri menunjukan anda
faham apa yang dibincangkan.
Bincangkan sumbangan Plato dan Aristotle kepada
perkembangan ilmu linguistik sehingga kini.
TAJUK 2
|
PEMIKIRAN DALAM LINGUISTIK
|
SINOPSIS
Tajuk
dua ialah pemikiran dalam linguistik. Tajuk ini meliputi tiga subtajuk, iaitu
pemikiran Edward Sapir, Leonard Bloomfield dan pemikiran Ferdinand de Saussure.
Mereka merupakan tokoh linguistik yang banyak memberi sumbangan kepada
perkembangan ilmu bahasa melalui hasil kajian secara empirikal.
Hasil
Pembelajaran
(i)
Menghuraikan
aliran pemikiran tokoh-tokoh lingustik mengiku zaman
(ii) Menghargai
sumbangan tokoh-tokoh dalam perkembangan ilmu bahasa sejak
zaman awal hingga zaman moden
zaman awal hingga zaman moden
(iii)
Membuat
banding beza bentuk pemikiran antara tokoh-tokoh linguistik
2.0 KANDUNGAN
ISI
Hasil
pemikiran de Saussure telah melayakkan beliau diberikan jolokan sebagai “Bapa
Linguistik Moden”. Hasil pemikiran Bloomfield pula telah menghasilkan teori
behaviourisme
2.1 Pemikiran Edward Sapir Dalam Bidang
Linguistik
· Edward
Sapir (1884 – 1939) seorang sarjana linguistik struktural dan antropologi dari Amerika pada awal
abad ke-20. Beliau mengkaji hubungan bahasa dengan pemikiran manusia dari aspek
psikologi.
· Beliau
berpendapat psikologi mendasari pengkajian bahasa dalam sains. Kesimpulan kajian beliau
mendapati bahawa struktur bahasa merupakan unsur yang menentukan sturktur
pemikiran manusia.
· Menurut
beliau, bahasa ialah sistem manusiawi yang instingtif, iaitu bersifat arbitrari untuk menyampaikan
perasaan dan fikiran. Buku beliau bertajuk Language
berbeza dengan Bloomfield kerana menggunakan pendekatan antropologi yang
melihat bahasa dari segi fungsinya dalam masyarakat.
· Rumusan
hasil pemikiran beliau tiada bahasa yang sempurna, bahasa akan sentiasa
berubah.
2.2 Pemikiran Leonard Bloomfield dalam Bidang
Linguistik
· Bloomfield
(1887 – 1949) merupakan ahli linguistik yang mempelopori teori behaviourisme yang
berkait rapat dengan fahaman ahli psikologi dalam menghuraikan bahasa. Beliau
beranggapan bahawa bahasa sebagai pangkalan data ucapan yang boleh mengeluarkan
segala unit bahasa. Dengan kata lain, ayat-ayat itu tersusun di dalam otak dan
dikeluarkan apabila adanya rangsangan.
· Rumusan
beliau, sekiranya tingkah laku manusia lain berpunca daripada adanya rangsangan atau stimulus, maka bahasapun dapat
dilahirkan sebagai gerak balas atau respons
terhadap rangsangan itu.
· Beliau
juga beranggapan bahawa bahasa ialah satu tingkah laku manusia. Beliau memperlihatkan konsep
saintifik dalam kajiannya, iaitu suatu kenyataan yang menunjukkan bahawa semua
bahan kajian hendaklah dapat diperhatikan dan dianalisis secara empirikal. Buku
beliau yang popular ialah Language
(1933).
2.3 Pemikiran Ferdinand de Saussure dalam
Bidang Linguistik
· Ferdinand
de Saussure (1857 – 1913) ialah orang pertama yang mengasaskan ilmu linguistik moden.
Ketokohan beliau sebagai ‘Bapa Ilmu Linguistik Moden’ telah terbukti melalui penemuan-penemuan konsep
dan pendekatan baharu dalam bidang bahasa secara moden.
· Dalam
sejarah ilmu linguistik moden, beliau merupakan orang pertama yang mengemukakan dan
menekankan peri pentingnya kajian bahasa dilakukan dari sudut yang
berbeza-beza, iaitu secara sinkronis dan diakronis. Linguistik sinkronis
mengkaji bahasa pada suatu masa tertentu. Linguistik diakronis mengkaji bahasa
dari segi sejarah yang dilalui oleh bahasa serta perubahan-perubanan yang
dialami oleh sesuatu bahasa tersebut.
· De
Saussure merupakan orang pertama yang mengemukakan konsep ‘langue’ dan ‘parole’. Langue
bermaksud loghat atau dialek dan parole bermaksud ciri-ciri bahasa yang
dituturkan atau diucapkan oleh individu dalam masyarakat.
· Ketokohan
beliau adalah hasil penelitiannya sehingga menerbitkan buku bertajuk Couse de Linguistique Generale pada tahun 1915. Karya agung beliau
ini adalah hasil daripada usaha pelajar-pelajarnya yang telah mengumpul dan
menyusun semula bahan-bahan kuliah sehingga terhasilnya buku tersebut yang
kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris pada tahun 1959.
Tugasan
Buat banding beza dalam bentuk grafik antara pemikiran de Saussure dengan Bloomfield.
Huraikan dengan ringkas menggunakan ayat sendiri sumbangan dan kesan teori behaviourisme terhadap pengajaran dan pembelajaran bahasa.
TAJUK 3
|
BIDANG LINGUISTIK
|
Sinopsis
Tajuk
tiga ialah bidang linguistik. Tajuk ini meliputi tiga subtajuk, iaitu
Linguistik Am dan Linguistik Gunaan, Linguistik Sejarah dan Linguistik
Perbandingan serta Linguistik Kontekstual.
Hasil
Pembelajaran
(i) Menghuraikan tentang bidang ilmu linguistik
(ii) Menghuraikan linguistik am atau umum, linguistik sejarah, linguistik perbandingan dan
linguistik kontekstual
(iii) Membincangkan bidang linguistik gunaan dan hubungannya dengan pengajaran
(iii) Membincangkan bidang linguistik gunaan dan hubungannya dengan pengajaran
bahasa.
Kerangka
Tajuk
3.0 KANDUNGAN
ISI
Perbincangan dalam tajuk ini menjurus kepada pengenalan
kepada bidang-bidang ilmu linguistik, linguistik gunaan dalam pengajaran bahasa,
perbandingan antara bahasa dan ciri persamaan dan perbezaan antara bahasa serta
kepentingan linguistik sejarah dalam perkembangan ilmu linguistik.
3.1
Linguistik Umum dan Linguistik Gunaan
· Linguistik umum disebut juga sebagai linguistik am, iaitu bidang yang mengkaji aspek-aspek teori Ilmu linguistik secara umum.
.
Linguistik
gunaan juga dikenali sebagai linguistik terapan.
· Linguistik gunaan timbul apabila bidang linguistik bergabung dengan ilmu pendidikan dan psikologi.
· Linguistik gunaan ini ialah satu cabang linguistik yang memanfaatkan teori, deskripsi, kaedah dan hasil kajian linguistik dalam mengajarkan bahasa dan menulis buku-buku teks.
· Deskripsi bahasa seperti sistem sebutan, ejaan, bentuk kata, ayat dan makna mula digunakan bagi mengajarkan bahasa kepada penutur bahasa asli dan juga bahasa asing.
· Linguistik ini menghasilkan kaedah-kaedah mengajarkan bahasa dan bahan- bahan mengajarkan bahasa.
· Antara kaedah mengajarkan bahasa yang dicipta itu ialah kaedah terus yang mengajarkan bahasa dengan tidak menggunakan bahasa asli pelajarnya.
· Ada aktiviti lain yang lazimnya juga dikaitkan dengan linguistik gunaan, iaitu terjemahan dan perkamusan, tetapi dalam modul ini kita hanya menyebut mengenai penggunaan linguistik dalam mengajarkan bahasa sahaja.
· Perkara yang dikendalikan dalam bidang ini ialah pembentukan konsep yang meliputi pendefinisian aspek dan kajian secara umum.
· Menentukan sifat umum yang ada pada semua bahasa secara universal, cara dan kaedah tertentu yang digunakan dalam penghuraian bahasa, iaitu secara deskriptif.
· Linguistik gunaan ialah bidang yang mengumpulkan beberapa disiplin ilmu bahasa yang berhubungan dengan pengajaran bahasa.
· Pengenalan linguistik gunaan sebagai suatu disiplin ilmu bahasa merupakan suatu usaha untuk menggunakan bahasa secara saintifik dan moden yang disebut juga sebagai sains gunaan.
· Dalam meletakkan linguistik gunaan ke dalam pengajaran bahasa, seseorang itu sudah mampu menghuraikan bentuk-bentuk dan peraturan sesuatu bahasa dan mengajarkan bahasa dengan baik.
3.2
Linguistik Sejarah dan Linguistik
Perbandingan
· Linguistik
perbandingan
(asalnya filologi perbandingan) ialah satu cabang linguistik sejarah yang membandingkan
bahasa-bahasa supaya dapat menentukan perhubungan sejarah antara bahasa-bahasa
itu.
· “Perhubungan"
membayangkan asal yang sama atau bahasa proto, dan linguistik perbandingan bertujuan
untuk membina semula bahasa-bahasa proto dan menentukan perubahan-perubahan
yang telah berlaku pada bahasa-bahasa yang didokumenkan itu.
· Teknik
asas linguistik perbandingan ialah “kaedah perbandingan” yang bertujuan untuk membandingkan
sistem-sistem fonologi, sistem-sistem morfologi, sintaksis, dan leksikon.
· Pada
dasarnya, setiap perbezaan antara dua bahasa yang berkait harus dapat diterangkan dengan amat
munasabah, dan perubahan-perubahan sistematik, umpamanya dalam sistem-sistem
fonologi atau morfologi, dijangka amat tetap
· Jika bahasa-bahasa berasal daripada leluhur
yang amat jauh, dan tidak rapat hubungannya,
kaedah perbandingan tidak begitu berguna.
kaedah perbandingan tidak begitu berguna.
· Kaedah
terawal untuk jenis ini ialah glotokronologi yang mencadangkan satu formula matematik
untuk menentukan tarikh ketika kedua-dua bahasa itu berpisah, berdasarkan
peratusan perbendaharaan kata teras sebanyak 100 butir (kemudian 200) yang
seketurunan dalam bahasa-bahasa yang dibandingkan.
· Kaedah
glotokronologi mencadangkan penggunaan
formula matematik untuk menentukan tarikh
ketika kedua-dua bahasa itu berpisah.
· Terdapat
juga cabang-cabang linguistik lain yang melibatkan pembandingan bahasa yang bukannya
sebahagian linguistik perbandingan:
· Tipologi
bahasa membandingkan bahasa supaya dapat mengelaskannya mengikut
ciri-ciri.
· Linguistik
hubungan memeriksa kesudahan-kesudahan linguistik tentang hubungan antara
penutur-penutur bahasa yang berbeza, khususnya sebagaimana yang terbukti dalam
kata-kata pinjaman.
·
Cabang
kajian linguistik yang berusaha untuk memperlihatkan perkembangan sesuatu bahasa dari segi
sejarah yang dilalui melalui masa iaitu dari zaman kemunculannya hinggalah ke
suatu tahap yang tertentu.
·
Bidang
ini juga mengkaji perubahan-perubahan dan asal usul
(etimologi) sesuatu bahasa.
·
Kajian
tertumpu kepada lebih dari satu zaman.
·
Kajian
perlu dilakukan secara sinkronik iaitu kajian secara terperinci dalam
beberapa zaman atau masa dan tempat tertentu.
·
Kemudian, kajian perlu dilakukan secara
diakronik, iaitu membuat perbandingan bagi menentukan perubahan
dan perkembangan yang berlaku di dalam bahasa tersebut.
·
Linguistik
sejarah atau historis ialah cabang ilmu linguistik yang berusaha untuk memperlihatkan
perkembangan bahasa dari segi sejarah yang dilaluinya melalui masa.
·
Bidang
ini juga mengkaji perubahan-perubahan bahasa serta asal usul atau etimologi sesuatu bahasa.
Tujuannya adalah untuk mengetahui proses dan perkembangan bahasa dari masa
lampau hingga kini.
·
Linguistik
perbandingan lebih dikenali sebagai bidang kajian yang membandingkan antara bahasa yang sekeluarga. Tujuannya adalah untuk melihat ciri-ciri
perbezaan dan persamaan antara bahasa
yang sekeluarga, yakni bahasa seketurunan daripada bahasa induk.
·
Perbandingan
dilakukan antara beberapa aspek tertentu sahaja atau seluruh aspek bahasa yang dibanadingkan itu. Linguistik ini memperlihatkan hubungan yang erat dengan
linguistik huraian. Hal ini
disebabkan huraian yang lengkap diperlukan tentang aspek- aspek yang dibandingkan itu
3.3
Linguistik Kontekstual
- Linguistik kontekstual ialah bidang yang linguistik berinteraksi dengan disiplin-disiplin akademik yang lain. Sedangkan linguistik teori teras mengkaji bahasa semata-mata untuk tujuan sendiri, bidang-bidang linguistik antara disiplin mengkaji bagaimana bahasa berinteraksi dengan dunia.
- Sosiolinguistik, linguistik antropologi, dan antropologi linguistik merupakan sains sosial yang mengkaji interaksi – interaksi linguistik dengan masyarakat pada keseluruhannya.
- Analisis wacana kritis ialah bidang yang retorik dan falsafah berinteraksi dengan linguistik.
- Psikolinguistik dan neurolinguistik menggabungkan sains perubatan dengan linguistik. Bidang-bidang linguistik merentasi disiplin termasuk pemerolehan bahasa, linguistik evolusi, linguistik pengiraan, serta sains kognitif.
Tugasan:
Buat
perbandingan antara linguistik sejarah dengan linguistik perbandingan.
Bincangkan bidang linguistik gunaan dalam pengajaran bahasa.
TAJUK
4
|
LINGUISTIK KONTEKSTUAL
|
Sinopsis
Tajuk
empat ialah tajuk yang melihat bagaimana linguistik berinteraksi dengan
disiplin-disiplin akademik yang lain. Sedangkan linguistik teori teras mengkaji
bahasa semata-mata untuk tujuan sendiri, bidang-bidang linguistik antara
disiplin mengkaji bagaimana bahasa berinteraksi dengan dunia.
Hasil Pembelajaran
(i) Menjelaskan perhubungan antara bahasa dan masyarakat.
(ii) Mengenal pasti aspek-aspek bahasa, struktur dan penggunaan bahasa dalam fungsi-
fungsi sosial, kebudayaan dan masyarakat.
4.0 KANDUNGAN
ISI
4.1 Linguistik
Kontekstual
· Menurut J. Lyons, 1968 ; Linguistik adalah satu bidang yang
mengkaji bahasa
secara saintifik
· Menurut Kamus Dewan (edisi keempat), Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur 2005); Linguistik ialah
1.
Kajian saintifik tentang bahasa.
2.
Berkaitan dengan bahasa.
· Kamus Dwibahasa (1981) menjelaskan bahawa linguistik
ialah pengajian ilmu bahasa.
·
Menurut John Lyons (1968);
Linguistik adalah suatu ilmu
pengkajian bahasa yang dilakukan secara
saintifik
Definisi kontekstual:
· Menurut Kamus Dewan (edisi keempat), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2005);
Kontekstual ialah berkaitan dengan atau menurut konteks:
penyelidikan sastera dari segi dapat merencanakan perkembangan sastera.
Kontekstual membawa pengertian:
1. Yang berkenaan, relevan, ada hubungan atau kaitan langsung, mengikut konteks.
2. Yang membawa maksud, makna dan kepentingan (meaningful).
Linguistik kontekstual ialah bidang yang melihat bagaimana linguistik berinteraksi dengan disiplin-disiplin akademik yang lain. Sedangkan linguistik teori teras mengkaji bahasa semata-mata untuk tujuan sendiri, bidang-bidang linguistik antara disiplin mengkaji bagaimana bahasa berinteraksi dengan dunia.
4.2 Sosiolinguistik
- Sosiolinguistik adalah bidang yang mengkaji perhubungan di antara bahasa dan gejalanya dalam masyarakat.
- Cenderung berfokus kepada variasi bahasa yang muncul dalam masyarakat yang kebiasaanya dipengaruhi oleh stratifikasi sosial dalam masyarakat.
- Merupakan satu kajian yang sangat luas dan pelbagai meliputi bermacam-macam perkara seperti fungsi bahasa, peranan bahasa, penerimaan istilah akuntasi di kalangan ahli ekonomi, kata sapaan yang ditinjau dari perpaduan sosial dan jarak sosial di antara penutur, kriteria dan persepsi kesantunan berbahasa, pelacakan bahasa rahsia bajak laut, pengungkapan jati diri secara sosial melalui grafiti, mantra dan pelbagai istilah lain lagi.
- Pada prinsipnya, ia mengkaji mengenai aspek-aspek linguistik yang melihat aspek bahasa, struktur dan penggunaan bahasa yang ada dengan fungsi-fungsi sosial, kebudayaan dan penggunaannya dalam sesebuah masyarakat yang tertentu.
- Secara mudah, sosiolinguistik adalah bidang yang memperlihatkan pertalian antara bahasa dengan masyarakat.
- Fungsi linguistik memperkatakan tentang perkara-perkara seperti perbandingan di antara bahasa rasmi dengan bahasa vernakular yang tidak rasmi, iaitu satu perihal yang melibatkan apa yang dinamakan “perancangan bahasa” dalam menegakkan identiti sesebuah negara.
- Kesimpulannya, sosiolinguistik mengkaji berbagai bahan sosio- budaya yang berhubung dengan aspek-aspek linguistik seperti perhubungan sosial harian yang berkaitan pula dengan kebudayaan, masyarakat, kumpulan sosial, bahasa, dialek dan bentuk-bentuk gaya yang dibezakan oleh perihal taraf pemakai- pemakainya.
4.3 Pengertian Antropologi
Menurut etnologinya kata
antropologi berasal dari kata yunani “Antropo”
yang bererti manusia dan “logy” atau “logos” bererti ilmu yang mempelajari.
4.4 Antropologi Linguistik
Satu cabang yang mengkaji hubungan antara bahasa dan budaya terutama untuk mengamati bagaimana bahasa itu digunakan sehari-hari sebagai alat dalam tindakan bermasyarakat.
- Adakala disebut etnolinguistik iaitu bidang yang dikatakan memberikan penumpuan kepada perhubungan di antara bahasa dengan penyelidikan primitif, pertalian bahasa dengan kumpulan-kumpulan etnik.
- Salah satu cara atau kaedah yang dapat digunakan untuk melihat pemakaian bahasa dalam konteks sosial budaya secara terperinci adalah participant observation
- Participant observation merujuk kepada seseorang yang dihantar kepada esuatu etnik, menetap dan bergaul dengan etnik berkenaan sehingga kadang-kadang membawa kepada perkahwinan dan jangka masa yang lama.
4.5 Linguistik Antropologikal
Mengkaji hubungan antara bahasa dan budaya.
Melihat aspek-aspek kehidupan
penutur yang tertentu dan seterusnya melihat bagaimana suasana kehidupan dan sistem nilai yang dipegang oleh para penutur mempengaruhi cara mereka berbahasa.
TUGASAN
Huraikan cabang-cabang linguistik kontekstual.
TAJUK
5
|
STILISTIK
|
Sinopsis
Tajuk
5 ini melihat variasi bahasa yang bersistem yang wujud dalam sesuatu bahasa
yang dituturkan oleh seorang penutur, Perlakuan bahasa bergantung kepada
keadaan dan partisipasi sesuatu pertuturan. Perbezaan dari segi gaya dan laras
bermula daripada bentuk yang paling formal kepada bentuk yang agak formal.
Hasil
Pembelajaran
(i) Mengenal pasti prinsip-prinsip stilistik.
(ii)
Melihat bagaiamana keberkesanan
stilistik mempengaruhi bahasa.
5.0 KANDUNGAN
ISI
5.1 Stilistik
Menurut Abdullah Hassan
(1990)
§ Stilistik atau sylistics adalah ilmu
tentang stail atau gaya yang dihubungkan
dengan
pemakaian atau penggunaan bahasa
pemakaian atau penggunaan bahasa
§ Fokus dan
penekanan terhadap aspek kebahasaan
§ Ilmu
tersebut muncul dalam bidang linguistik dan diperluas dalam bidang
kesusasteraan yang menggunakan bahasa sebagai wahana pengucapan.
kesusasteraan yang menggunakan bahasa sebagai wahana pengucapan.
§ Kesan
penerapan daripada disiplin linguistik tercerminnya ilmu gaya yang
membezakan gaya sastera dan gaya bukan sastera.
membezakan gaya sastera dan gaya bukan sastera.
5.2 Stilistik
dari sudut Sastera
§ Kajian
terhadap keseluruhan karya yang berpusat kepada penggunaan bahasa.
§ Cabang
linguistik gunaan atau terapan.
§ Karya
sastera ditandai kelainan dalam penggunaan gaya bahasanya untuk
menimbulkan kesan artistik.
menimbulkan kesan artistik.
§ Rene
Wellek dan Austin Warren (1966:182) - stilistik meneliti penggunaan
bahasa yang menyimpang daripada norma dan berusaha menemukan fungsi
estetik.
bahasa yang menyimpang daripada norma dan berusaha menemukan fungsi
estetik.
5.3 Pengenalan
am Stilistik Bahasa
§ Bermaksud bentuk variasi
bersistem yang wujud dalam sesuatu bahasa
yang
dituturkan oleh seorang penutur, khasnya bergantung kepada keadaan dan
partisipasi sesuatu pertuturan.
dituturkan oleh seorang penutur, khasnya bergantung kepada keadaan dan
partisipasi sesuatu pertuturan.
§ Perbezaan dari segi gaya
dan laras bermula daripada bentuk yang paling formal
kepada bentuk yang agak formal.
kepada bentuk yang agak formal.
5.4 Prinsip Stilistik
Pertama
menganggap dan mengiktiraf bahasa sebagai punca kegiatan berkreatif dengan merujuk kepada kemampuan berbahasa sebagai satu anugerah dan bakat seseorang penulis.
§ Analisis karya sastera merupakan suatu huraian tentang bakat dan kebolehan mengarang bagi seseorang pengarang.
§ Analisis itu tidak sahaja dalam lingkungan pengaplikasian bahasa tetapi menjangkaui kepersisan bakat berbahasa penulisnya.
§ Kedua,
pendekatan stilistik membincangkan aspek tema seperti yang sering dibicarakan dengan menggunakan pendekatan struktural.
§ Namun, penelitian menggunakan pendekatan ini merujuk kepada aspek bahasa yang melibatkan ayat-ayat yang membina keseluruhan karya.
§ Pentafsiran makna ayat melibatkan makna yang mudah difahami, mudah dimengerti, banyak maksud dan mempunyai makna simbolik.
§ Ketiga,
penggunaan pendekatan stilistik berhasil memperlihatkan gaya keperibadian seseorang penulis.
§ Murry J.M. (1976:7), kedudukan stilistik sebagai penelitian sesuatu gaya istimewa dalam eksposisi dan pembentukan satu penyusunan diksi serta struktur kalimat yang mencerminkan keperibadian atau idiosinkrasi penulisnya.
§ Penulis mempunyai cara tersendiri. Perbezaan ini disebabkan oleh beberapa faktor antaranya pengalaman, pendidikan, sikap dan keperibadian penulis
§ Keempat,
melalui pendekatan stilistik huraian terhadap pemilihan diksi, pembentukan perkataan dan ayat dapat dilakukan.
§ Dalam sesebuah karya sastera yang pelbagai genre itu terdapat pelbagai jenis dan kategori perkataan dan ayat yang digunakan.
§ Pengetahuan dan ilmu yang bersangkutan dengan aspek kemasyarakatan iaitu bidang sosiolinguistik dan dialektologi perlu dikuasai oleh pengkaji atau peneliti.
§ Kelima,
pendekatan stilistik membantu mereka memahami makna perkataan yang sukar serta ayat yang kompleks yang digunakan oleh pengarang.
§ Pengaplikasian kata dan diksi dari bahasa daerah atau tempatan dapat memperkaya perbendaharaan kata di samping merupakan satu gaya atau stail bagi seseorang penulis.
§ Keenam,
pendekatan stilistik juga menekankan penelitian tentang penghasilan sesebuah karya.
§ Semasa berkarya, seseorang penulis didorong oleh pelbagai keadaan dan rangsangan yang berlaku di sekelilingnya.
§ Penelitian yang dilakukan dengan menggunakan pendekatan stilistik ini akan menemukan gagasan bahawa terdapat unsur- unsur bahasa yang mendorong seseorang itu berkreatif.
§ Ketujuh,
pendekatan stilistik selain digunakan untuk menganalisis proses penghasilan sesebuah karya, juga digunakan untuk menghuraikan penerimaan dan penghargaan pembaca atau khalayak terhadap sesebuah karya.
§ Aspek bahasa dapat menjelaskan kesan penggunaan sesuatu bahasa sama ada dapat difahami, menimbulkan keseronokan atau memberi kecelaruan dan kekaburan tanggapan kesan daripada penggunaan penanda dan petanda bahasa yang digunakan untuk mengungkapkan pemikiran, mesej atau idealisme pengarang.
TUGASAN
Huraikan prinsip-prinsip
stilistik dan bagaimanakah stilistik itu mempengaruhi
kehidupan masyarakat.
TAJUK
6
|
SIFAT BAHASA
|
Sinopsis
Tajuk 6 ini membincangkan sifat-sifat bahasa menurut
Teori Noam Chomsky Menurut Teori Noam Chomsky bahasa apa pun di
dunia ini mempunyai sifat-sifat yang tersendiri.
Hasil Pembelajaran
(i) Boleh menjelaskan sifat-sifat bahasa
itu secara tepat.
(ii) Menguasai dan memahami perbezaan
sifat-sifat bahasa itu.
6.0 KANDUNGAN ISI
6.1 Bahasa sebagai satu sistem
•
Bahasa
mempunyai susunan yang tertentu, sama ada dalam bentuk bunyi-
bunyi perkataan, susunan perkataan , nahu atau bentuk sintaksis.
bunyi perkataan, susunan perkataan , nahu atau bentuk sintaksis.
•
Terdapat beberapa unit tertentu yang dicantumkan menjadi
satu susunan yang
sempurna dari segi strukturnya (klausa, ayat, kata).
sempurna dari segi strukturnya (klausa, ayat, kata).
•
Tidak semua pencatuman unit-unit itu boleh dilakukan,
melainkan mengikut cara-
cara tertentu.
cara tertentu.
•
Sistem yang dimaksudkan ialah aturan.
•
Sistem itu telah ditetapkan oleh susunan bahasa.
•
Setiap bahasa mempunyai bahasa masing-masing.
Contoh :
BAHASA
MELAYU
1. buku itu
2. sebuah buku merah
3. pensel ini
BAHASA
INGGERIS
1. that car
(kereta itu)
2. three red books (tiga buah buku yang
merah)
3. the
beautiful book (buku yang cantik itu)
6.2 Bahasa
bersifat dinamis
•
Bahasa adalah berubah dan berkembang selagi penuturnya bergaul dan
berinteraksi dengan manusia lain.
berinteraksi dengan manusia lain.
•
Pertembungan kebudayaan, pertembungan manusia dengan manusia lain
menyebabkan pertambahan dan pengurangan perbendaharaan kata sesuatu
bahasa itu.
menyebabkan pertambahan dan pengurangan perbendaharaan kata sesuatu
bahasa itu.
•
Walaupun begitu, struktur dan tatabahasanya tidak
berubah.
6.3 Bahasa itu bersifat arbitrari
• Arbitrari ialah pertalian sesuatu bentuk atau
lambang dalam bahasa dengan
makna yang diberikan secara kebetulan dan ditentukan oleh budaya sesuatu
masyarakat.
makna yang diberikan secara kebetulan dan ditentukan oleh budaya sesuatu
masyarakat.
• Tidak semestinya ada hubungan antara bunyi yang dilafazkan
dengan benda-
benda yang dimaksudkan.
benda yang dimaksudkan.
• Oleh kerana sifat-sifat arbitrari inilah maka kita dapati
tiap-tiap bahasa
mempunyai perkataan yang berlainan bagi benda-benda sama.
mempunyai perkataan yang berlainan bagi benda-benda sama.
Sebagai contoh:
dalam Bahasa Melayu dipanggil “pintu”
dalam
Bahasa Inggeris dipanggil “door”
“puerta”
dalam Bahasa Sepanyol.
6.4. Bahasa
sebagai alat berkomunikasi
•
Proses komunikasi ialah adanya maklumat yang hendak di sampaikan oleh
penutur kepada pendengar.
penutur kepada pendengar.
• Faktor yang mengubah bahasanya.
–
pendengar : orang yang dilawan bercakap.
–
tempat : situasi sekeliling dimana pertuturan itu mengambil tempat, termasuklah benda-benda
yang berada di sekitarnya.
– butir pertuturan : tajuk
percakapan antara penutur dengan pendengar sama ada terdiri daripada hal-hal peribadi atau rasmi.
6.5 Bahasa mempunyai makna
•
Makna
bererti yang dimaksudkan dan yang dipercakapkan.
•
Sesuatu
perkataan yang diujarkan mempunyai maksud.
6.6 Bahasa itu linear
•
Bunyi-bunyi itu dihasilkan satu demi satu, iaitu dengan
pergerakan alat-alat
artikulasi satu demi satu.
artikulasi satu demi satu.
•
Sebagai contoh untuk menyebut kalam , bunyi-bunyi
yang dihasilkan ialah ‘k’, ’ a’,
’l’, ’a’, dan ‘m’.
’l’, ’a’, dan ‘m’.
•
Ini dikatakan linear di mana apa yang ingin dituturkan
disebut satu demi
satu untuk melambangkan sesuatu bunyi.
satu untuk melambangkan sesuatu bunyi.
TUGASAN:
Dengan memilih contoh-contoh yang sesuai, huraikan
sifat-sifat bahasa dengan
jelas.
jelas.
TAJUK
7
|
VARIASI
BAHASA
|
Sinopsis
Tajuk
7 ini membincang dan menjelaskan bentuk-bentuk bahasa yang digunakan bagi
maksud yang sama berdasarkan situasi tertentu.Bahasa ialah kepunyaan masyarakat
yang menuturkannya. Makin besar jumlah penuturnya, makin luas daerah penyebaran
bahasa itu dan makin banyak perbezaannya.
Hasil
Pembelajaran
(i) Menghurai dan menjelaskan
variasi-variasi bahasa.
(ii) Melihat pengaruh variasi bahasa itu
mempengaruhi kehidupan masyarakat.
7.0 KANDUNGAN
ISI
7.1 Variasi
Bahasa
Variasi bahasa bermaksud perbezaan bentuk-bentuk bahasa yang digunakan bagi maksud yang sama berdasarkan situasi tertentu.
Variasi bahasa merupakan suatu pengkajian terhadap fitur bahasa yang berbeza secara semantik apabila kita membandingkan kumpulan penutur berbeza atau suatu kumpulan penutur yang sama dalam keadaan yang berbeza.
Halliday (1968) menjeniskan bahasa kepada dua aspek iaitu :
Pengguna – orang yang menggunakan sesuatu bahasa dan
Penggunaan – kesesuaian jenis bahasa yang digunakan dengan keadaan atau situasi
bahasa itu digunakan.
Aspek ini lebih menekankan kepelbagaian daerah untuk bahasa yang sama dan bukannya perbandingan fitur antara dua bahasa.
Variasi bahasa ditentukan oleh faktor teknikal bahasa iaitu sebutan, kosa kata dan tatabahasa.
Bahasa ialah kepunyaan masyarakat yang menuturkannya. Makin besar jumlah penuturnya, makin luas daerah penyebaran bahasa itu, dan makin banyak pula perbezaan yang wujud dari segi penggunaannya.
Demikian juga halnya dengan Bahasa Melayu. Dalam konteks Malaysia, di Semenanjung Tanah Melayu sahaja sudah terdapat berbagai-bagai dialek, seperti dialek Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, Perak dan Johor.
Bahasa ialah kepunyaan masyarakat yang menuturkannya. Makin besar jumlah penuturnya, makin luas daerah penyebaran bahasa itu, dan makin banyak pula perbezaan yang wujud dari segi penggunaannya.
Demikian juga halnya dengan bahasa Melayu. Dalam rangka Malaysia, di Semenanjung Tanah Melayu sahaja sudah terdapat berbagai-bagai dialek, seperti dialek Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, Perak dan Johor.
Demikian juga terdapat variasi-variasi bahasa Melayu yang wujud oleh sebab faktor-faktor sosial, seperti latar belakang pendidikan, jenis pekerjaan, dan kedudukan sosioekonomi penutur yang berbeza-beza penggunaannya.
Hakikat bahasa dan variasi-variasinya sudah lama diakui oleh ahli- ahli bahasa. Namun apabila mereka merujuk sesuatu bahasa tertentu, misalnya bahasa Melayu atau bahasa Inggeris, mereka mempunyai gambaran tentang satu kesatuan bahasa, yang walaupun mempunyai berbagai-bagai kelainan, masih terdiri daripada satu keseluruhan.
Daripada beberapa variasi satu bahasa, satu variasi tertentu dipilih sebagai mewakili bahasa tersebut dan variasi inilah yang menjadi ukuran apabila kita merujuk sifat umum bahasa tersebut.
Dalam bidang ilmu bahasa, variasi yang dipilih untuk mewakili satu bahasa secara menyeluruh itu disebut bahasa standard atau bahasa baku.
Bahasa Melayu baku ialah variasi yang digunakan apabila orang- orang daripada berbagai-bagai dialek di negara ini berkumpul dan berbincang. Tujuannya supaya mudah difahami.
Tiap-tiap pihak harus gugurkan ciri-ciri kedaerahan masing-masing dan guna sedikit sebanyak variasi bahasa yang bersifat bahasa m Melayu umum, yang dari segi sejarahnya berasaskan dialek bahasa Melayu Johor Riau.
Variasi ini, yang sekarang dikenal sebagai bahasa Melayu baku, ialah variasi yang digunakan dalam sistem pendidikan (bahasa sekolah), dalam semua situasi rasmi seperti dalam ucapan-ucapan, mesyuarat dan persidangan dan dalam media massa.
Terdapat 3 jenis variasi iaitu variasi daerah, sosial dan stilistik.
Variasi bahasa bermaksud perbezaan bentuk-bentuk bahasa yang digunakan bagi maksud yang sama berdasarkan situasi tertentu.
Variasi bahasa merupakan suatu pengkajian terhadap fitur bahasa yang berbeza secara semantik apabila kita membandingkan kumpulan penutur berbeza atau suatu kumpulan penutur yang sama dalam keadaan yang berbeza.
Halliday (1968) menjeniskan bahasa kepada dua aspek iaitu :
Pengguna – orang yang menggunakan sesuatu bahasa dan
Penggunaan – kesesuaian jenis bahasa yang digunakan dengan keadaan atau situasi
bahasa itu digunakan.
Aspek ini lebih menekankan kepelbagaian daerah untuk bahasa yang sama dan bukannya perbandingan fitur antara dua bahasa.
Variasi bahasa ditentukan oleh faktor teknikal bahasa iaitu sebutan, kosa kata dan tatabahasa.
Bahasa ialah kepunyaan masyarakat yang menuturkannya. Makin besar jumlah penuturnya, makin luas daerah penyebaran bahasa itu, dan makin banyak pula perbezaan yang wujud dari segi penggunaannya.
Demikian juga halnya dengan Bahasa Melayu. Dalam konteks Malaysia, di Semenanjung Tanah Melayu sahaja sudah terdapat berbagai-bagai dialek, seperti dialek Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, Perak dan Johor.
Bahasa ialah kepunyaan masyarakat yang menuturkannya. Makin besar jumlah penuturnya, makin luas daerah penyebaran bahasa itu, dan makin banyak pula perbezaan yang wujud dari segi penggunaannya.
Demikian juga halnya dengan bahasa Melayu. Dalam rangka Malaysia, di Semenanjung Tanah Melayu sahaja sudah terdapat berbagai-bagai dialek, seperti dialek Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka, Perak dan Johor.
Demikian juga terdapat variasi-variasi bahasa Melayu yang wujud oleh sebab faktor-faktor sosial, seperti latar belakang pendidikan, jenis pekerjaan, dan kedudukan sosioekonomi penutur yang berbeza-beza penggunaannya.
Hakikat bahasa dan variasi-variasinya sudah lama diakui oleh ahli- ahli bahasa. Namun apabila mereka merujuk sesuatu bahasa tertentu, misalnya bahasa Melayu atau bahasa Inggeris, mereka mempunyai gambaran tentang satu kesatuan bahasa, yang walaupun mempunyai berbagai-bagai kelainan, masih terdiri daripada satu keseluruhan.
Daripada beberapa variasi satu bahasa, satu variasi tertentu dipilih sebagai mewakili bahasa tersebut dan variasi inilah yang menjadi ukuran apabila kita merujuk sifat umum bahasa tersebut.
Dalam bidang ilmu bahasa, variasi yang dipilih untuk mewakili satu bahasa secara menyeluruh itu disebut bahasa standard atau bahasa baku.
Bahasa Melayu baku ialah variasi yang digunakan apabila orang- orang daripada berbagai-bagai dialek di negara ini berkumpul dan berbincang. Tujuannya supaya mudah difahami.
Tiap-tiap pihak harus gugurkan ciri-ciri kedaerahan masing-masing dan guna sedikit sebanyak variasi bahasa yang bersifat bahasa m Melayu umum, yang dari segi sejarahnya berasaskan dialek bahasa Melayu Johor Riau.
Variasi ini, yang sekarang dikenal sebagai bahasa Melayu baku, ialah variasi yang digunakan dalam sistem pendidikan (bahasa sekolah), dalam semua situasi rasmi seperti dalam ucapan-ucapan, mesyuarat dan persidangan dan dalam media massa.
Terdapat 3 jenis variasi iaitu variasi daerah, sosial dan stilistik.
7.2 Variasi Bahasa (Dialek)
Perkataan
'dialek' berasal daripada bahasa Yunani iaitu 'dialektos' iaitu perkataan yang pada mulanya
digunakan dalam hubungannya dengan
bahasa Yunani pada waktu itu.
Dialek
merupakan variasi bahasa apabila variasi bahasa itu masih difahami oleh pengguna dalam
sesuatau masyarakat bahasa walaupun
ada pembahagian geografi . Variasi bahasa ini dikenali sebagai dialek.
Dialek
ialah variasi daripada satu bahasa tertentu yang dituturkan oleh sekumpulan penutur dalam satu-satu
masyarakat bahasa.
Dialek
mempunyai bentuk tertentu, dituturkan dalam kawasan tertentu dan berbeza daripada bentuk yang standard/ baku dari segi sebutan, tatabahasa, dan
penggunaan kata-kata tertentu, tetapi
perbezaannya tidaklah begitu besar untuk dianggap sebagai satu bahasa yang lain.
Dialek
kawasan ialah variasi bahasa yang berkaitan dengan pengguna dalam sesuatu kawasan. Dikaitkan dengan rumpun bahasa Austronesia, cabang Nusantara. Cabang
Nusantara mempunyai 200 hingga 300
bahasa dalam 16 golongan seperti Filipina,
Sumatera, jawa, Kalimantan dan sebagainya.
7.3 Bahasa
Isyarat
Bahasa isyarat adalah bahasa yang mengutamakan
komunikasi manual, bahasa tubuh, dan
gerak bibir, bukannya suara, untuk berkomunikasi.
Kaum
tunarungu adalah kelompok utama yang menggunakan bahasa ini, biasanya dengan mengkombinasikan bentuk tangan, orientasi dan gerak tangan, lengan, dan
tubuh, serta ekspresi wajah untuk
mengungkapkan fikiranmereka.
Bahasa
isyarat unik dalam jenisnya di setiap negara.
Bahasa
isyarat berbeza di negara-negara yang berbahasa sama. Contohnya, Amerika Syarikat dan Inggeris meskipun memiliki bahasa
tulis yang sama tetapi memiliki bahasa isyarat yang berbeza (American Sign Language dan British
Sign Language). Hal yang
sebaliknya juga berlaku. Ada negara-negara yang memiliki bahasa tulis yang berbeza (contoh: Inggeris
dengan Sepanyol), tetapi menggunakan
bahasa isyarat yang sama.
Biasanya
bahasa isyarat ini hanya digunakan oleh mereka yang mempunyai kecacatan seperti bisu dan pekak.
Ini
adalah salah satu cara untuk mereka berkomunikasi antara satu sama lain.
Golongan
pekak dan bisu di negara ini menggunakan kaedah Bahasa Isyarat Malaysia (BIM), yang memerlukan khidmat jurubahasa apabila berurusan dengan mereka
yang tidak memahami bahasa berkenaan.
Persekutuan
Orang Pekak Malaysia (MFD) menubuhkan Pusat Latihan
Malaysian Sign Language (MySL) yang digerakkan melalui sumbangan Yayasan Tan Sri Othman Yeop mensasarkan melatih 100 jurubahasa dalam tempoh lima tahun.
TUGASAN
Dengan memilih cerpen yang
sesuai, analisis penggunaan variasi bahasa
yang
digunakan dalam cerpen tersebut.
digunakan dalam cerpen tersebut.
TAMAT
No comments:
Post a Comment